Judeţul Hunedoara - aici a
început povestea românilor
Pasaj din cartea Sub faldurile tricolore
Cititorule, ia aminte la cele ce urmează a fi
scrise, întrucît vei face cunostinţă cu o parte de tărâm românesc - Ţinutul
Hunedoarei – zămislit de puterea divină, întru măreţie, bogăţie şi
frumuseţe, botezat a fi ogorul purtător al seminţiei româneşti.
Aici a început povestea românilor, ca neam, popor
de sine stătător, răsărind precum sămânţa căzută sub bulgăre, care se înalţă
opintindu-se să răstoarne bucata de pământ ce-o asuprea. Aşa şi neamul nostru,
la începuturi îngemănând două tulpini viguroase, dacă şi romană care, au
prins rădăcini pe aceste meleaguri, cea dacă
acolo sus, aproape de cer, în Munţii Orăştiei, iar cea romană la şesul depresionar al Ţării Haţegului, o lungă perioadă de
timp s-a lăsat călcat de copitele cailor migratorilor, dar a încolţit mereu
prin vicisitudinile istoriei până a răzbit să-şi sprijine devenirea ca popor,
aici şi numai aici, în stâncile Carpaţilor, în curgerea apelor Dunării şi
limanul Mării Negre, vecinul cel mai
credincios, în toată istoria noastră.
Judeţul Hunedoara este şi va fi aşa cum bine au
încrustat cronicarii în anale, borna istorică de la kilometrul zero al drumului
în istorie al neamului românesc.
Aşezarea judeţului nostru este în partea
central-vestică a României în provincia istorică Transilvania, având ca
vecinătăţi imediate provinciile: Crişana, Banat şi Oltenia. Pământul românesc are o întinsă
suprafaţă pe care s-a desfăşurat istoria noastră, dar există un ţinut de care
se leagă începutul poveştii românilor, vatră nestinsă a formării poporului
român şi acesta este Ţinutul Hunedoarei. Aceasta este bucata de pământ
românesc în care şi-au săpat temeliile cele două capitale ale părinţilor
istorici ai românilor, Decebal şi Traian: Sarmizegetusa Regia în Munţii
Grădiştei şi Sarmizegetusa Ulpia Traiana la doar o sută de kilometrii înspre
sud-vest la intrarea în Porţile de Fier ale Transilvaniei. Capitale, una de
stat şi alta de provincie romană, care au constituit creuzetul germinaţiei genetice, ce avea să ducă la apariţia unui
popor născut din simbioza daco-romană, înzestrat cu însuşiri de mare valoare,
purtate de codurile genetice ale străbunilor.
Ţinutul hunedorean a dat sens existenţei unui neam
prin a fi leagănul copilăriei acestuia în curgerea anilor spre vârstele
confirmării depline.
Formarea poporului român este una din frumoasele
taine ce învăluie nimbul creaţiei noastre şi căreia istoricii îi caută prin
neguri multimilenare dezlegarea. Aici, la noi, în judeţul Hunedoara se află o
mare parte din izvoarele arheologice născătoare de popor şi ele trebuie
cercetate în profunzime, pentru a cunoaşte în detaliu zbuciumul facerii.
Înfăţişarea pământului hunedorean e de o rară
frumuseţe, icoană ce surprinde un mirific colţ de rai, având parcă o sfinţenie
aparte dată de aura munţilor ce înconjoară precum aura sfinţilor, întreg
pământul nostru hunedorean la margini de hotare judeţene. În partea nordică
sunt Munţii Apuseni, cu stânci calcaroase, cu pante line dar şi foarte multe
vârfuri, tip domuri împădurite.
În zona central-vestică se ridică Munţii Poiana
Ruscă cu văi împădurite iar sus, pe creste cu platouri înierbate se află satele
ţinutului pădurenesc, cu oameni desprinşi parcă din icoanele Raiului când
îmbracă straiele de sărbătoare, creştini aşezaţi acolo sub ceruri din dorinţa curată de a-l atinge
pe Tatăl
nostru.
Estul judeţului este înconjurat de Munţii
Metaliferi ascunzători de comori aurifere şi Munţii Şureanu care de la Romos o
iau înspre sud până se bat piept în piept cu masivul Parâng. Pe culmile şurene
se întind platouri numai bune de păşunat unde totul pare măreţ prin frumuseţea
peisajului şi deplinătatea liniştii ce te înconjoară.
Sudul, cuprinde diamantele
coroanei din aura munţilor ce străjuiesc judeţul: Parâng, Godeanu, Ţarcu,
Vâlcan şi de departe cei mai emblematici pentru judeţul nostru - Munţii Retezat.
Retezatul
este muntele ce poartă pecetea unor însuşiri unice, care-i dau faima şi
căutarea de care se bucură. Este bine de ştiut că ne aparţine, adică întreaga
sa suprafaţă este cuprinsă în arealul judeţului Hunedoara. Şi iarăşi este bine
să se ştie că are zone întinse din suprafaţa sa în care natura este stăpână
deplină, omul nepătrunzându-le, respectând virginitatea încă de la începuturile
creaţiei.
Aici se află Parcul Naţional Retezat, cel mai vechi
şi cel mai mare parc naţional din România (1935).
Retezatul oferă spre încântarea tuturor trei
piscuri de o frumuseţe aproape căzută din ceruri: Peleaga (2509 m), Păpuşa
(2507 m), Retezat (2484 m) şi peste 100 de ochiuri de apă rece şi cristalină
(lacuri glaciare) multe de întâietate naţională precum Tău Mare, aşezat la cea
mai mare altitudine (2270 m), Bucura, cu cea mai mare întindere (10 ha) şi
Zănoaga, cu cea mai mare adâncime (29 m). Retezatul are cea mai minunată grădină
de flori unicat din Carpaţii noştrii care cuprinde 150 de specii de plante
specifice Carpaţilor şi din care 40 sunt ale lui si numai ale lui, între ele
numărându-se monumente ale naturii precum floarea de colţ, ghinţura galbenă,
papucul doamnei, angelica, etc. Şi dacă norocul îţi surâde, poţi zări
,,gimnasta” stâncilor colţuroase ale Retezatului, capra neagră.
Uneori, acolo sus, în serile de vară, dacă stai
într-o pătrunzătoare linişte simţi cum trece nevăzut însuşi Dumnezeu,
plimbându-se asemeni unei rugăciuni închinate Templului Natural Retezat.
Salba de munţi adăposteşte ,,curţile cetăţii” care
sunt reprezentate prin depresiunile Brad, Haţeg şi Petroşani, înşirate de la
nord la sud, având fiecare corola unei frumuseţi aparte, a unor comori
nedeşertate a tuturor timpurilor, ceea ce dă încărcătura mândriei specifice
,,curtenilor” ce-şi duc viaţa aici.
Apele judeţului sunt şiraguri de perle şi diamante
încrustate în valurile repezi sau domoale şi au dat gir continuităţii vieţii
prin anii istoriei, dovedindu-se de cele mai multe ori mângâietoare şi
trebuincioase, iar câteodată devin tumultoase în zbucium de puhoaie, măturând
totul în cale, devin ,,mânioase” pe oamenii locului care nu ştiu a le preţui.
Aşa este Mureşul, acest înfiinţarea ,,fluviu” al
Ardealului, care străbate şerpuitor-meandric de la est la vest brâul tricolor
al pământului hunedorean şi lui i se alătură o serie de afluenţi, cel mai de
vază fiind Streiul cu cei 92 de kilometri parcurşi de la sud la nord, în
totalitate în cuprinsul judeţului.
Crişul Alb, scaldă partea nordică, prin mijlocul
depresiunii Brad, fiind ,,izvorul tămăduirii” pentru dârzenia, dar şi
frumuseţea lăuntrică a moţilor crişeni.
Jiul, cu cele două ramuri ardelene după ce
răcoreşte depresiunea Petroşanilor se avântă spre sud să despice lanţul
Carpatic, dând naştere unui defileu ce încântă prin natura sălbăticiei sale şi
ajunge în Oltenia, în drumul spre Dunăre, vestind oltenilor că judeţul
Hunedoara îi aşteaptă în sfioşenia-i istorică, pierdută în viitor ca o podoabă
ce străluceşte îngrădită cu dragoste, în coroana poporului nostru.
Bogăţia este o caracteristică a pământului
hunedorean. Însuşi el, pământul, prin componentele sale, este o minunată
bogăţie. În structura geografică a judeţului nostru, predominând munţii,
pământul este împădurit aproape pe jumătate, ceea ce situează judeţul Hunedoara
pe locul 3 pe ţară ca suprafaţă păduroasă (după judeţele Suceava şi
Caraş-Severin), iar păşunile alpine şi fâneţele numeroase au motivat ca una din
ocupaţiile permanente ale locuitorilor din sate să fie creşterea animalelor.
Pomicultura a cunoscut încă din timpuri străvechi o
îndeletnicire permanentă, fiindu-i arondate suprafeţe de producţie, în care
excelează cultura prunului care îşi etalează valoarea prin zeama fructelor,
alambicată în renumita ţuică de prune.
Cultura plantelor agricole îşi găseşte locul în
luncile râurilor, în zonele depresionare şi platourile mai puţin înalte, pe
coline şi dealuri.
Bogăţiile ,,ascunse” ale pământului hunedorean sunt
adevărate giuvaere ce dau strălucire
acestor plaiuri, binecuvântate de Dumnezeu.
Cărbunele aflat în adâncurile pământului Văii
Jiului a fost şi încă este ,,pâinea neagră”
atât de săţioasă a economiei.
Aurul şi argintul jinduit de împăraţii lumii din
urmă cu mai bine de 2000 de ani, s-a
ascuns în măruntaiele pământului hunedorean, dar prin strălucirea karatelor a
devenit ,,jimbla” poftelor lumeşti, declanşând adevărate ,,El Dorado-uri” în
Munţii Apuseni. Secole de-a rândul, în Evul Mediu minele de aur de la Valea
Arieşului şi Musariu, din Depresiunea Bradului, dădeau cea mai mare cantitate
de aur din Europa.
Să adăugăm apoi minereurile de fier, o altă pâine
,,cea intermediară” dăruită de pământul hunedorean industriilor. În ,,coapsa”
răsăriteană a masivului Poiana Ruscă, la Ghelari şi Teliuc extracţiile au
început în urmă cu peste 600 de ani, iar la mijlocul secolului al XVIII-lea,
,,plămădirea” fierului se făcea în peste 10 ateliere. La Topliţa (1787) şi
Govăjdia (1806) s-au construit primele două furnale pentru ,,dospirea” şi
,,coacerea” fontei, atât de necesară în urcuşul spre progres şi civilizaţie.
În brăţara comorilor hunedorene întâlnim numeroase
izvoare minerale şi termale a căror utilizare s-a făcut încă de la începuturi,
strămoşii noştri romani întemeind băile termale Germisara (Geoagiu) şi Aquae
(Călan).
Bogăţia bogăţiilor pământului hunedorean stă
mărturie prielnicei vieţi omeneşti în acest habitat, ceea ce ne învredniceşte a
crede că nu întâmplător dacii şi-au ridicat capitala aici, iar romanii învingători
repetă gestul învinşilor.
Oamenii! Oamenii
judeţului Hunedoara sunt
nestematele tezaurizate aici, încă de la începutul poveştii românilor pe aceste
meleaguri.
Natura şi oamenii, într-o perfectă comunicare au
făcut să irupă pe plai hunedorean izvorul de sevă care hrăneşte tainic, dar
real, dorul, acest simţământ ce stăpâneşte în veşnicie unicitatea
poporului român şi ne înfioară interioarele sufleteşti ori de câte ori
gândurile noastre se întorc la locurile de baştină, la ogorul purtător al
seminţei neamului românesc.
Dacă Dumnezeu în mărinimia Sa a edenizat natura
hunedoreană, oamenii, creaţie tot a Sa, au răspuns prin hărnicie şi multă
libertate de creaţie, înnobilând la rândul lor decorul natural înconjurător cu
meşteşugiri omeneşti care vin să sporească în strălucire farmecul frumuseţilor Ţinutului
hunedorean. Mărturii ale ingeniozităţii creative a oamenilor prin curgerea
timpului sunt peste tot cuprinsul zărilor hunedorene. Ne vom opri asupra unora
pe care le considerăm jaloane istorice în derularea poveştii românilor pe
pământ hunedorean.
Hunedoara a devenit singurul judeţ din ţară care
are două poziţii în topul celor şapte minuni ale României. Cetăţile dacice din
Munţii Orăştiei şi Castelul Huniazilor au primit votul a zeci de români,
considerându-le a fi printre cele mai importante monumente ale ţării.
Două ,,giuvaeruri” ale creaţiei oamenilor acestor
pământuri, prima la începutul şi cea de-a doua, undeva pe la mijlocul poveştii
românilor, au căpătat contururi de legendă, impresionând profund oamenii
zilelor noastre ce-şi duc viaţa ,,călare” pe cumpăna de secole şi de milenii
(secolul XX – secolul XXI; mileniul II – mileniul III).
Sarmizegetusa Regia, nume de început de poveste a
românilor, stă ascunsă acolo sus, sub cerurile kogaionice, printre copaci
seculari şi sub brazdă înierbată, arătându-şi mai mult sanctuarele comuniunii
cu Zalmoxis. Un studiu complex efectuat între 1993-1999 de oamenii de ştiinţă
români pune în evidenţă că sub Sarmizegetusa şi sub celelalte cetăţi dacice de
la Grădiştea există un uriaş ansamblu arhitectonic militaro-civil, compact, cu
mai multe nuclee, întins pe o suprafaţă de peste 200 kilometri pătraţi, bogat
în aur şi cu multe elemente anterioare civilizaţiei dacilor. Se aşteaptă
vremuri mai bune pentru ca arheologii români să scoată la lumină vestigiile
giganticei capitale dacice.
Şi pentru ca povestea să poată începe cu adevărat,
au năvălit romanii şi sub stăpânirea lor au ridicat Ulpia Traiana
Sarmizegetusa, capitală de provincie, cu absolut toate instituţiile aferente,
aşezate în construcţii arhitectonice pe măsura grandorii imperiale, care şi
astăzi la mii de ani distanţă, prin istoria acestor meleaguri, se prezintă
vizitatorilor în toată splendoarea lor.
Spre a cunoaşte începutul poveştii românilor, este
necesar să vă purtaţi paşii prin porţile celor două capitale, pentru a desluşi
în timp istoric certificatul de naştere al poporului nostru, care nu a fost
înscris într-o zi, la o anumită oră, la birourile de stare civilă ale celor
două popoare: dacii ca portaltoi şi romanii ca altoi, ci poartă peceţi istorice
conturate în anii de convieţuire daco-romană, premergătoare apariţiei
vlăstarelor de români.
Odată cu durerile ,,facerii” unui neam atât de
dăinuitor în istorie era nevoie şi de o credinţă care să-i dea acea lăuntrică
înălţare şi izbăvire spre crugul divin, care să-l întinerească şi ocrotescă în
urcuşurile istoriei ce adeseori i-au fost potrivnice.
Mărturia în creştinism este argumentată în spaţiul
hunedorean prin cele mai vechi biserici de piatră din România, ctitorite de
cnezii români ai locului (Sântămăria-Orlea, Ostrov, Peşteana, Strei,
Streisângeorgiu, Crişcior, Leşnic şi Ribiţa), iar atunci când românii
hunedoreni nemaiavând dreptul de a-şi construi biserici de piatră, au înălţat
lăcaşuri de cult din lemn, din care unele, cum este cea din Lăpugiul de jos, se
numără printre cele mai valoroase
creaţii ale genului.
Viaţa hunedorenilor a fost aspră, dar oamenii
locului au răzbătut prin intemperiile istoriei şi prin credinţa lor creştină,
care le-a călăuzit minţile, le-a înzecit puterile, le-a sădit crezul că numai
cu Dumnezeu în suflet îşi vor putea duce crucea pe Golgota istoriei spre izbăvirea în veşnicie a existenţei neamului
românesc, în vatra sa multimilenară.
Ataşamentul în credinţa strămoşescă, perpetuat de-a
lungul istoriei pe aceste plaiuri a fost încununat prin cea mai vrednică
recunoştinţă adusă locuitorilor judeţului Hunedoara, prin înfiinţarea de către
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a Episcopiei Devei şi Hunedoarei, cu
înscăunarea primului episcop la 30 noiembrie 2009 în persoana preasfinţitului
Gurie Georgiu.
Deva, reşedinţa judeţului, cu Cetatea sa, ocupă un
loc unicat în peisajul hunedorean. Ridicată în vârful unui pinten nordic al
masivului Poiana Ruscă, Cetatea Devei are privirile aţintite până la mari
depărtări asupra ţarinilor hunedorene. Oamenii locului s-au întrecut pe ei
înşişi, ridicând pentru a se păstra în istorie un monument de arhitectură care
nu are egal pe întinsul ţării şi reprezintă prin fascinaţia şi grandoarea sa
adevăratul simbol al întregii aşezări
urbane.
Din vastitatea faptelor petrecute în Cetate şi
Palatul Magna Curia de la poalele
Dealului Cetăţii, voi insera un crâmpei de istorie romanţată care să vă
sporescă motivaţia unei vizite, acolo sus, între zidurile tăinuitoare ale
atâtor vieţi omeneşti.
Maria Szech, soţia lui Ştefan Bethlen, Principe în
Transilvania pentru o perioadă scurtă de timp, rămâne văduvă şi începe să ducă
o viaţă aventuroasă, în petreceri, baluri şi vânătoare alături de bărbaţi,
îmbrăcată în zale. Principele Gabriel Bethlen, fratele soţului decedat, află şi
decide să intervină şi să o căsătorească. Maria, fire rebelă, în ciuda celor stabilite
de cumnat, se căsătoreşte cu Kun Ştefan, un mic nobil din părţile Bihorului.
Acesta muncea alături de iobagii săi, iar frumoasa
soţie rămasă singură acasă şi fără anturajul de altădată începe să se
plictisească, şi numai după două luni, îşi părăseşte soţul şi se întoarce la
castelul de la Deva.
Micul nobil se plânge Principelui Transilvaniei care-l sfătuieşte să fie bărbat
şi să-şi stăpânească soţia. Soţul părăsit, ascultă sfatul şi însoţit de 200 de
călăreţi vine la Deva să-şi ia soţia acasă. Aceasta, văzându-se înconjurată,
sare pe geam şi se refugiază în Cetate, de unde împreună cu chipeşul comandant
îndreaptă tunurile spre hoarda de călăreţi şi îi pune pe fugă. Aflând cele
petrecute Principele se supără, iar Maria, drept răzbunare, vinde totul şi se
stabileşte în Ungaria de nord medievală, unde se căsătoreşte din dragoste cu
nobilul Weselleny Ferencs, ducându-şi viaţa la castelul Murany. Soţul, fiind
implicat într-un complot, este ucis şi rămane văduvă pentru a treia oară.
Hotăreşte să se retragă la mănăstire şi se călugăreşte. A fost şi este
considerată cea mai frumoasă femeie a Ungariei medievale, fiind supranumită Venus de Murany.
Din relaţia om-natură a arealului hunedorean, prin
influenţe benefice din ambele părţi, s-au dezvoltat aşezări umane din luncile
văilor până sus, în crestele munţilor. Specificitatea zonei sub raportul
bogăţiilor naturale şi a hărniciei dovedite a hunedorenilor a făcut ca un număr
mare de aşezări să se dezvolte îmbrăţişând haina urbanismului, ceea ce situează
judeţul Hunedoara pe locul întâi, cu cel mai mare număr de oraşe şi municipii,
dintre toate judeţele României. 14 este cifra din care se împarte în mod egal
şapte municipii (Deva, Hunedoara, Petroşani, Orăştie, Brad, Lupeni, Vulcan) şi
şapte oraşe (Simeria, Călan, Geoagiu, Haţeg, Petrila, Aninoasa, Uricani).
De la începutul poveştii românilor, aici, în
această matcă de odrăslire şi până în zilele noastre, oamenii locului cumulând
în codul genetic cuminţenia şi înţelepciunea minţii strămoşilor daci cu
îndemânarea şi spiritul practic al strămoşilor romani, au reuşit vreme de
secole să-şi creeze o identitate proprie, o cultură şi o tradiţie artistică
specifică, manifestându-se în toate
formele de creaţie şi de viaţă, începând
cu portul popular şi terminând cu originalitatea arhitecturii civile şi
religioase, cu sărbătorile calendarului agrar-pastoral şi cu cele legate de
ciclul vieţii.
Este o încântare şi desfătare pentru orice pelerin
ce-şi poartă paşii prin ţările
Hunedoarei unde, întâlnim ipostaziat peste timp frumosul pământurilor
hunedorene şi oameni ce sălăşuiesc peste ele, căci cele şase zone etnografice
dau un curcubeu al culorilor ce se
întinde ca un arc de cerc peste hotarele vetrei de foc a românismului, Ţinutul
Hunedorean.
Paradoxal, dar cât se poate de real să constatăm că
avem şase ţări într-un singur judeţ.
Prin unicitatea tradiţiilor, obiceiurilor, datinilor, meşteşugurilor populare
şi portului popular se individualizează fiecare din cele şase zone etnografice
ca frumuseţi primordiale, ale culturii populare de pe întregul cuprins al
judeţului.
Fiecare ţară
are tainele şi minunăţiile ei, dar toate la un loc au în comun filonul
spiritualtăţii româneşti care asigură unitatea universului culturii populare
hunedorene în diversitate de exprimare. Numai acolo, în ţarinile fiecărei zone
poţi descoperi acel ,,ceva nedefinit”, unic, ce se regăseşte în multe forme de
viaţă materială şi spirituală, tipic pentru cultura tradiţională (locuinţe,
biserici, ocupaţii, meşteşuguri, portul, arta populară, folclorul, obiceiuri şi
bucătăria tradiţională). Iată de ce, cititorule te invit să călătoreşti cel
puţin o dată în viaţă prin ţările
judeţului nostru: Ţara Haţegului, Valea Jiului, Valea Mureşului,
Ţinutul Orăştiei, Ţinutul Pădurenilor şi Ţara Zarandului.
Dacă în urma celor văzute şi trăite nu vei câştiga
veşnicia vieţii, cu siguranţă îţi va fi prelungită cu cel puţin şase ani,
pentru că toate cele şase zone poartă în structura lor ecosistemică elixire de
întinerire.
Cred cu tărie că aceste şase ţări cu ambrozia lor inconfundabilă vor rămâne în timp, ca şi până
acum, spre bucuria generaţiilor viitoare, fără a fi înghiţite de modernitate şi
globalizare, perenitatea fiind esenţa culturii populare.
Cultura pe aceste meleaguri înmagazinează în timp,
istoric, mari valori spirituale şi un număr impresionant de personalităţi încât
a fost necesară o carte voluminoasă ,,Personalităţi hunedorene (secolul XV-XX)
dicţionar” datorată muncii întreprinse de o neobosită bibliotecară, Maria
Razba.
Reper cultural cu iz hunedorean ,,Palia de la
Orăştie” reprezintă o carte ce constă în primele două cărţi ale Vechiului
Testament (Facerea şi Ieşirea) traduse pentru prima dată în româneşte de
Tordaşi Mihail, episcop calvin al românilor din Transilvania. A fost tipărită de
meşterul tipograf Şerban, fiul lui Coresi, şi diacul Marian (14 noiembrie
1581-14 iulie 1582) şi pentru prima dată în introducerea Paliei se foloseşte
cuvântul român, şi nu rumân ceea ce reprezintă o afirmare a
originii latine a acestui popor. La Orăştie veţi întâlni în Piaţa Victoriei un
monument dedicat unei cărţi – Palia.
O mare personalitate culturală, poate cea mai mare
din toate timpurile, dăruită de judeţul
nostru este Ion Budai Deleanu (1763-1820) născut la Cigmău lângă Geoagiu, unde
s-ar cuveni să rostuim un punct muzeistic, după toate regulile, pentru
încadrarea în circuitul cultural, să avem şi noi ,,Hordoul” nostru, precum al
ardelenilor bistriţeni (Coşbuc).
Acum, în vremuri contemporane suntem martorii unui
fenomen cultural muzical de excepţie al judeţului nostru – corala
,,Sargeţia”. O corală mixtă, bărbaţi şi femei, pe patru voci, cântă şi ne
încântă de peste 20 de ani atât pe plan local, cât şi la nivel naţional şi
internaţional. Sub bagheta dirijorală a inimosului şi truditorului profesor Nicolae
Icobescu, peste patruzeci de voci de aur au atins culmile interpretării corale
până la orizonturile perfecţiunii. Dacă doriţi să vă rupeţi de teluricul
cotidian şi să treceţi spre praguri ale spiritualităţii sublime până la uitarea
de sine, atunci ascultaţi concertele coralei
,,Sargeţia”, alias ,,Madrigalul”
judeţului Hunedoara.
Între hotarele judeţene, toate liniile orizontului
încep şi se sfârşesc pe creste muntoase, inducând în percepţia noastră vizuală
o monotonie a peisajelor ce le vom întâlni în pelegrinările prin spaţiul
geografic hunedorean. Vă asigurăm că de oriunde veţi porni spre atingerea
zărilor hunedorene traseul va cuprinde frumuseţi naturale şi umane din cele mai
felurite şi mai ales, veţi întâlni oamenii locului cu bunătatea şi ospitalitatea
lor, veţi cunoaşte live judeţul Hunedoara.
Fiţi bineveniţi în Ţinutul hunedorean – aici
unde a început povestea românilor.
Col. (r)
Dănilă MOLDOVAN
Preşedintele Asociaţiei Judeţene
,,Sarmizegetusa” a C.M.R.R.
din
judeţul Hunedoara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu