In data 28.06.2023 a fost adoptat de către Parlament un proiect de L E G E privind unele măsuri pentru continuarea activităţii de către persoanele care îndeplinesc condiţiile de pensionare, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative (PL-x nr. 421/2021).
În cuprinsul acestuia, se regăsesc prevederi pe care le consider neconstituționale,
asfel:
1. Proiectul
prevede că persoanele care lucrează în instituţii publice de stat, companii,
regii autonome pot continua serviciul după ce implinesc vârsta de pensionare.
2. Menţinerea
în activitate se face cu acordul anual al angajatorului. Vor putea cumula
pensia cu salariul, pe perioadă nedeterminată şi persoanele care au calitatea
de pensionari ai sistemului public de pensii, ai sistemului pensiilor militare
de stat ori sunt beneficiari de pensie de serviciu.
3. Alte
categorii de beneficiari sunt aleşii, profesorii, cei angajaţi cu ora să aibă
grija de bătrâni, copiii care au pensii de urmaş, medicii şi asistenţii,
preoţii si artiştii, membrii Academiei Române, cei care lucrează în autorităţi
autonome (BNR, ANRE, ASF, ANCOM).
4. Salariatul
poate fi menţinut în activitate maximum 3 ani peste vârsta standard de
pensionare, cu acordul anual al angajatorului.
5. Sunt
câteva categorii care îţi vor putea prelungi activitatea şi după 70 de ani, şi
anume medicii, farmaciştii, asistenţii medicali, moaşele, judecătorii,
procurorii magistraţi, după ce dau examen.
MOTIVARE
1. Potrivit
art. 47 din Constituția României, republicată, pensia este un
drept fundamental, garantat în întregime și se datorează pentru munca prestată
în trecut. În schimb, salariul constituie retribuția
angajatorului pentru munca prezentă, datorată de către angajator, deci și de
stat.
2. Prin Decizia
nr. 82 din 15 ianuarie 2009 Curtea Constituțională a statuat că,
prin instituirea unei obligații de a opta între pensie și venitul din salarii
se ,,afectează prin limitare atât dreptul la pensie prevăzut de art.
47 alin. (2) din Constituție, cât și dreptul la muncă consacrat prin art. 41”.
Prin
urmare, în consolidarea prevederilor constituționale și a jurisprudenței
invocate mai sus, interdicția aprobată constituie o restrângere a dreptului la
pensie și a dreptului la muncă, restrângere care însă nu se realizează în
condițiile stabilite prin art. 53 din Constituție, potrivit
căruia:
,,(1)
Exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin
lege și numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securității naționale,
a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților
cetățenilor; desfacerea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei
calamități naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav.
(2)
Restrângerea poate fi dispusă numai dacă este necesară într-o societate
democratică. Măsura trebuie să fie proporțională cu situația care a
determinat-o, să fie aplicată în mod nediscriminatoriu și fără a aduce atingere
dreptului sau a libertății”.
3. Potrivit
jurisprudenței de la CEDO, dreptul de creanță este ocrotit în aceiași măsură ca
și dreptul de proprietate. Prin Decizia CCR nr. 375/2005 judecătorii
au stabilit că "Nicio dispoziţie constituţională nu împiedică
legiuitorul să suprime cumulul pensiei cu salariul, cu condiţia ca o asemenea
măsură să se aplice în mod egal pentru toţi cetăţenii, iar
eventualele diferenţe de tratament [...] să aibă o raţiune licită".
Or, prevederile
din Proiectul PL-x nr. 421/2021 de interdicție a
cumulului pensie cu salariu introduce următoare excepții:
a) persoanelor
alese în funcţii de autoritate sau demnitate publică, precum şi celor pentru
care durata mandatului este stabilită expres prin Constituţie;
b) personalului
didactic de predare din învăţământ pensionat, încadrat/reîncadrat în condiţiile
legii; c) personalului de îngrijire angajat prin plata cu ora de către
autorităţile locale pentru asigurarea serviciilor comunitare la domiciliul 4
persoanelor vârstnice, potrivit art.8 din Legea asistenţei sociale nr.
292/2011, cu modificările și completările ulterioare;
d) copiilor beneficiari
de pensie de urmaș, precum și persoanelor beneficiare de pensie de invaliditate
de gradul III cu drept de muncă;
e) personalului
de specialitate medico-sanitar din unitățile sanitare, din unităţile de
asistenţă medico-socială şi din instituţiile/autorităţile publice;
f) asistenţilor
personali şi asistenţilor personali profesionişti prevăzuţi de Legea nr.
448/2006 privind protecţia şi promovarea drepturilor persoanelor cu handicap,
republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
g) asistenţilor
maternali prevăzuţi de Legea nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea
drepturilor copilului, republicată, cu modificările şi completările ulterioare;
h) persoanelor
care ocupă funcţii clericale sau funcții de specialitate artistică;
i) membrilor
Academiei Române;
j)cei care
lucrează în autorităţi autonome (BNR, ANRE, ASF, ANCOM).
Este evident
faptul că singurul personal căruia i-a fost interzis cumulul pensiei cu
salariul este cel care beneficiază de pensii de serviciu și cel din sistemele
neintegrate de pensii care beneficiază de pensii de stat, respectiv:
1. Militarii disponibilizați prin OUG
nr. 7/1998 în numele așa zisului ,,interes național”,
din rândul cărora fac parte și eu;
2. Personalul MAI, SPP, SRI, SIE,
STS....etc
Așadar, dispozițiile criticate conțin o discriminare vădită a personalului
căruia îi sunt aplicabile față de personalul care a fost exceptat de la
aplicare, contravenind flagrant principiului egalității în drepturi prevăzut în
art. 16 alin. (1) din Constituția României.
Cu alte cuvinte, se creează o gravă discriminare inadmisibilă între
personalul beneficiar ar unor pensii de serviciu/de stat și ceilalți pensionari
din sistemul unitar de pensii publice în condițiile în care nu există
nicio rațiune licită care să justifice această legiferare.
Având în vedere că în expunerea de motive nu există prezentată nicio
rațiune a discriminării menționate, în spiritul aceleiași Decizii
CCR nr. 375/2005 ar putea rezulta concluzia, inacceptabilă şi
absurdă, că legiuitorul a instituit o sancţiune pentru personalul
care s-a aflat în serviciul justiţiei, apărării, internelor, serviciilor
speciale, etc. timp de cel puţin 25 de ani - durată prevăzută
pentru acordarea pensiei de serviciu/de stat - şi anume aceea de a nu putea beneficia
de această pensie în cazul în care prezenţa lor ar fi utilă și necesară în
diverse locuri de muncă din cadrul unor autorități și instituții de stat,
tocmai datorită pregătirii și experienței de excepție acumulate.
În opinia mea, măsura luată de parlamentari este strict împotriva
unui grup restrâns de pensionari pe motivul că respectivii nu beneficiază de
pensii pe criteriul ,,contributivitații” este complet inechitabilă, populistă care
poate fi percepută ca o pedeapsă aplicată acestora pentru simplul motiv că
și-au desfășurat activitatea în sectoare de activitate speciale, că munca lor
cumva a fost lipsită de importanță și în consecință, nu sunt altceva decât
niște „proscriși” care trebuie să fie scoși în afara legii, mai precis, să nu
beneficieze de aceleași drepturi de care beneficiază ceilalți cetățeni ai
României.
Un astfel de raționament este inacceptabil, este lipsit de o
rațiune licită și coroborat cu faptul că măsura interdicției nu se aplică în
mod egal pentru toți cetățenii, așa cum a decis CCR prin Decizia nr.
375/2005, conduce fără drept de tăgadă la neconstituționalitatea deciziilor
adoptate.
4. Este
adevărat că prin Decizia nr. 1.414 din 4 noiembrie 2009, CCR
s-a pronunțat cu privire la neconstituționalitatea dispoziţiilor art. 17-22 prevăzute
în cap. IV din Legea privind reorganizarea unor autorităţi şi instituţii
publice, raţionalizarea cheltuielilor publice, susţinerea mediului de afaceri
şi respectarea acordurilor-cadru cu Comisia Europeană şi Fondul Monetar
Internaţional, cu privire la interzicerea cumulului pensie salariu, susținând
că acestea sunt constituționale.
Este
extrem de important de reținut însă care a fost proporționalitatea între
obiectivul urmărit prin tratamentul inegal şi mijloacele folosite, or, potrivit
motivelor care au determinat adoptarea Legii nr. 329/2009,
scopul acestuia a fost combaterea ,,crizei economice, fenomen
mondial ce afectează structural economia românească", datele de
natură financiară, precum şi prognozele efectuate de autorităţile abilitate în
domeniu conturând ,,imaginea unei crize economice profunde, care
poate pune în pericol stabilitatea economică a României şi, prin aceasta,
ordinea publică şi siguranţa naţională".
Justificarea
unei astfel de limitări a rezidat în degrevarea bugetului de stat, respectiv a
celui al asigurărilor sociale de stat, într-o măsură care nu afecta veniturile
persoanei sub pragul salariului mediu brut pe economie.
Prin urmare,
măsura adoptată a fost proporțională cu situația care a determinat-o, fiind
rezultatul unui echilibru între scopul declarat al legii şi mijloacele folosite
în realizarea lui, şi s-a aplicat în mod nediscriminatoriu tuturor persoanelor
aflate în ipoteza normei.
Or, contrar
măsurilor adoptate la acel moment critic pentru țară, dispozițiile actuale sunt
neconstituționale întrucât pe de o parte suprimă complet nivelul mai sus
menționat considerat rezonabil de Curte, măsura fiind astfel una excesivă în
condițiile în care țara nu se confruntă cu o criză, și pe de alta, se aplică în
mod discriminatoriu doar unui grup restrâns de persoane, contrar Deciziei CCR
nr. 375/2005.
5. De asemenea,
prin Decizia din 20 martie 2012, pronunțată în Cauza Ionel
Panfile împotriva României (Cap. IV, paragrafele 17-25 din Legea nr.
329/2009), având în vedere ,,interesul public” generat
de criza care a determinat luarea unor măsuri excepționale de către legiuitorul
român, respectiv norme noi în privinţa salariilor din sectorul public în
vederea raţionalizării cheltuielilor publice, aşa cum impunea contextul
excepţional al crizei financiare şi economice globale, Curtea Europeană
a Drepturilor Omului a statuat că măsura interzicerii cumulului pensiei cu
salariul în condițiile extreme mai sus menționate respectă
justul echilibru între interesele generale ale comunității și protecția drepturilor
fundamentale ale indivizilor.
În cauză, dispozițiile
criticate privind interzicerea cumulului pensie cu salariu doar pentru un grup
restrâns de persoane sunt excesive, nejustificate și
implicit neconstituționale întrucât Guvernul României nu poate invoca Decizia
CCR nr. 1.414/2009 și nici Decizia CEDO/2012, pronunțată în
Cauza Ionel Panfile, pentru simplul fapt că în acest moment, nu există o criză
financiară globală, nu există un context care să pună în pericol statul de
drept și care să impună, în numele ”interesului public” național, adoptarea
unor măsuri excepționale.
În
schimb, salariul constituie retribuția angajatorului pentru
munca prezentă iar posturile care actualmente sunt încadrate cu cumularzi sunt
oricum deja bugetate indiferent de cine le ocupă, deci nu există niciun fel de
efort asupra bugetului general consolidat.
6.
Conform Deciziei CCR nr. 1414 din 4 noiembrie 2009, ,,esența
legitimității constituționale a restrângerii exercițiului unui drept sau al
unei libertăți este tocmai caracterul excepțional și temporar al acestuia”.
(...). Într-o societate democratică, regula este cea a exercitării neîngrădite
a drepturilor și libertăților fundamentale, restrângerea fiind prevăzută ca
excepție, dacă nu există o altă soluție pentru a salvgarda valori ale statului
care sunt puse în pericol”.
În concluzie,
restrângerea unor drepturi și libertăți fundamentale nu se poate aplica decât
în situații extreme or în acest moment, nu există motive care să justifice
luarea măsurilor de interdicție a cumulului pensie salariu, dispozițiile
adoptate intrând în contradicție cu decizia mai sus menționată, ceea ce scoate
în evidență neconstituționalitatea acestora.
Cel mai solid
argument constă în faptul că datorită depășirii crizei economice
care a constrâns Guvernul României să ia măsurile extreme la care am făcut deja
referire, prin Legea nr. 134 din 15 octombrie 2014 publicată
în M.O. nr. 753 din 16 octombrie 2014, Parlamentul
României a abrogat prevederile prevăzute de litera c) a
articolului 1 şi capitolul IV "Măsuri privind regimul cumulului pensiilor
cu veniturile salariale, în scopul reducerii cheltuielilor bugetare", cuprinzând
articolele 17-26, din Legea nr. 329/2009.
În acest
context, dincolo de faptul că nu există o situație de criză care să le
justifice, dispozițiile adoptate privind interzicerea cumulului pensiei cu
veniturile salariale doar pentru un grup restrâns de persoane fără a fi
aplicabile tuturor pensionarilor din România și fără a stabili și un nivel al
pensiei nete până la care poate opera cumulul, deci în absența întrunirii
condițiilor de obiectivitate și rezonabilitate și proporționalitate impuse de
principiul nediscriminării și de prevederile art. 53 din Constituția României
referitoare la restrângerea exercițiului unor drepturi, apreciez că sub forma
actuală, limitează în însăși substanța lor dreptul la muncă și dreptul la
pensie, iar în opinia mea, sunt NECONSTITUȚIONALE.
În concluzie, consider că este sarcina statului să găsească soluții pentru
dezvoltarea societății, printr-o politică economică și socială adecvată.
Așa cum am
arătat, eliberarea unor funcții din cadrul autorităților și instituțiilor
publice nu poate constitui o măsură proporțională cu motivul complet
nejustificat și nerealist .
Dimpotrivă,
menținerea dispozițiilor criticate poate determina efecte contrarii celor
vizate, în sensul tulburării evidente a bunei funcționări a instituțiilor și
autorităților publice.
Jurist ION
NISTOR- lt. col. (r)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu